Seuraa meitä somessa:

Sisäjoukkuepelien yhteinen ohjeistus seuroille - Lisätty lausunto työsopimuslain soveltamisesta pelaajiin

21.03.2020

Koronavirus on tuonut maailman haastavaan tilanteeseen ja poikkeuksellinen tilanne koskettaa myös urheilua. Suomalaiset sisäjoukkuepelit kokoontuivat maanantaina 16.3.2020 hakemaan yhteisiä linjauksia koronaviruksen seurauksena eteen tulevien haasteiden ratkaisemiseksi.

Mukana tapaamisessa oli lajiliittojen edustus koripallosta, salibandysta, lentopallosta, käsipallosta ja futsalista. Asiantuntijana kokouksessa kuultiin työoikeuden emeritusprofessoria Seppo Koskista.

Tapaamisen tavoitteena oli löytää yhdessä vastauksia koronakriisin tiimoilta tuleviin kysymyksiin. Pelaajat, valmentajat, seurat ja lajiliitot ovat pandemian johdosta uudenlaisessa vaikeassa tilanteessa. Kaikissa lajeissa kilpailutoiminta on keskeytetty ja useimpien lajien osalta kausi on päätetty ennenaikaisesti. Kriisin vaikutukset näkyvät toiminnassa ja taloudessa dramaattisesti.

Lajiliitot suosittelevat yhdessä, että seurat ja seurojen työntekijät (pelaajat, valmentajat, seuratyöntekijät) pyrkivät neuvottelemaan ja sopimaan yhteisesti ratkaisuja tässä ennalta-arvaamattomassa ja haastavassa tilanteessa. Jos ajaudutaan tilanteeseen, jossa työntekijöitä joudutaan lomauttamaan tai palkanmaksu joudutaan keskeyttämään, on tärkeää pitää mielessä Suomen työsopimuslaki. Lomauttamisen perusteet on säädetty työsopimuslain 5 luvussa ja palkanmaksun keskeyttäminen työsopimuslain 2 luvun 12 §:n 2 momentissa.

Pelaajasopimukset ovat käytännössä aina määräaikaisia ja sama pätee isoon osaan valmentajasopimuksia. Määräaikaisia ja toistaiseksi voimassa olevia sopimuksia koskee erilainen työlainsäädäntö: Määräaikainen työntekijä voidaan esimerkiksi lomauttaa vain, jos hän toimii sijaisena henkilölle, joka voitaisiin lomauttaa. Palkanmaksun keskeyttämisen osalta määräaikainen työntekijä on samassa asemassa kuin muutkin työntekijät.

Lajiliitot muistuttavat, että kaikissa ratkaisuissa tulee kunnioittaa Suomen lakeja ja hallituksen määräyksiä. Tarpeen mukaan suositellaan kuuntelemaan parhaita asiantuntijoita - oli kyse sitten THL:n koronasuosituksista tai lainopillisesta konsultaatiosta työsopimuksiin liittyen.

Lajit toivovat yhdessä, että Opetus- ja kulttuuriministeriössä löydetään nopeita ratkaisuja, joiden avulla seurojen yllättävää taloudellista ahdinkoa voidaan tukea. Tavat, joilla kriisi kohdataan ja hoidetaan nyt, vaikuttavat lajien ja urheilutoimijoiden arvostukseen ja elinvoimaisuuteen tulevaisuudessa. Kriisi voi olla myös mahdollisuus seuroille viestiä, luoda merkityksellisyyttä ja tuoda arvoja esille uudella tavalla omassa yhteisössä.

Sisäjoukkuepelit julkaisivat vastikään yhdessä olosuhteita käsittelevän keskustelupaperin, joten ko. lajien edustajien tapaaminen nähtiin luontevana jatkumona lajien väliselle yhteistyölle, jota pyritään kehittämään edelleen myös jatkossa hyvinä ja huonoina aikoina.

Lentopalloliiton lisäterveiset jäsenseuroille

Viime viikolla Suomen Lentopalloliitto keskeytti kaikki sarjat ja päätti pelikauden ennenaikaisesti. Maanantaina 16.3.2020 Suomen valtioneuvosto päätti maatamme koskevista lisätoimista, joiden joukossa oli mm. kaikkien liikunta- ja urheilupaikkojen sulkeminen.

Suomen Lentopalloliitto julkaisee lähipäivinä sarjojen lopettamiseen liittyvät toimenpiteet ja linjaukset.

Lentopalloliitto kannustaa seuroja tekemään analyyseja kriisin vaikutuksista sen toimintaan; miten seuran talous kehittyy seuraavat kuukaudet? Analyysin pohjalta on järkevää valmistella toimenpidesuunnitelma, jossa otetaan kantaa mahdollisiin kululeikkauksiin, tulovirtaa lisääviin toimenpiteisiin sekä seuran toimintaan kriisiaikana.

Kriisin hetkellä yhteisöllisyys on voimavara, jota ei pidä väheksyä. Seuratoiminta muodostaa erittäin vahvoja yhteisöjä eri puolilla Suomea ja moni haluaa olla varmistamassa, että oma seura selviää. Millaisia mahdollisuuksia seurasi tarjoaa muiden auttamiselle? Millä keinoilla seurasi saa tuloja? Tarjoaako seurasi kannatusjäsenyyttä, meneekö myyntiin seura- tai fanituotteita, ensi kauden kausikortteja tai esimerkiksi lahjakortteja?

Lentopalloliitto tulee omilla kanavillaan jakamaan #lentishaaste -tunnuksen alla erilaisia vinkkejä, esimerkkejä ja ideoita siitä, miten poikkeuksellisina aikoina toimintamme ei pysähdy vaan löytää uusia muotoja luovalla tavalla. Liity seurasi kanssa mukaan haasteeseen ja aktivoi joukkueesi mukaan haasteeseen!